Home Video LiveTV PR Direktori Tutorial Feed RSS Hubungi Kami

Jul 23, 2009

Individu awam buat petisyen protes hukuman sebat model

Subscribe RSS Feed Share on Facebook Add to Technorati
Hukuman enam sebatan terhadap model sambilan, Kartika Sari Dewi Shukarno, 32, atas kesalahan meminum arak di khalayak ramai kira-kira dua tahun lalu terus menerima respon negatif daripada pelbagai pihak.

Seorang individu awam yang juga merupakan bekas kapten tentera, Datin Malina Su Malik hari ini turut tampil melahirkan rasa tidak puas hati dan ingin membuat petisyen sebagai tanda bantahan terhadap hukuman yang dikenakan ke atas model kelahiran Sungai Siput, Perak itu.

"Apa yang dilakukan oleh Kartika memang salah, tetapi hukuman sebatan itu tidak adil dan amat melampau. Saya pernah terlihat gambar orang-orang Islam sedang minum arak yang disiarkan di dalam majalah. Tapi mengapa tiada tindakan?

"Jika benar ia dibuat untuk menyedarkan orang lain juga, tidak adakah hukuman lain yang boleh dibuat selain sebatan? Dia sudah sedar kesilapannya dan apa yang menyedihkan, dia sudah pun mempunyai anak.

"Saya memang tidak puas hati dengan hukuman tersebut. Saya sedang mula membuat petisyen untuk dihantar kepada pihak yang berkenaan dan setakat ini sudah ramai kenalan saya juga bersetuju untuk turut sama sertai petisyen ini.

"Buat masa ini, saya hanya mampu melakukannya menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS) yang saya hantar kepada rakan-rakan dan akan mendapatkan khidmat nasihat golongan profesional termasuk peguam mengenai petisyen ini," ujar Malina.

Semalam, Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Senator Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil dan Ahli Parlimen Titiwangsa, Dr.Lo'Lo Mohd.Ghazali juga tidak bersetuju dengan hukuman tersebut.

20 Julai lalu, Kartika, yang kini bekerja di Singapura, dijatuhkan hukuman sebatan enam kali dan denda RM5,000 oleh Mahkamah Tinggi Syariah Kuantan selepas mengaku bersalah meminum arak di sebuah hotel di Cherating, Pahang.

Hakim Syarie, Datuk Abdul Rahman Yunus menjatuhkan hukuman itu selepas menolak rayuan model yang berasal dari Sungai Siput, Perak itu.

Hakim tersebut juga memerintahkan Kartika Sari Dewi menjalani hukuman penjara tiga tahun jika gagal membayar denda.

Menurut Malina lagi, sebagai seorang manusia dan ibu, Kartika sepatutnya perlu cuba pertahankan dirinya habis-habisan, memandangkan dia sendiri sudah insaf tentang perlakuan tersebut.

"Mungkin dia memang rasa amat bersalah dan lantaran itu, ingin hukuman tersebut terus dipercepatkan. Salah tetap salah, apa yang dilakukan Kartina adalah kesalahan dirinya dan juga pada Allah. Tetapi, hukuman yang dikenakan itu tidak masuk akal.

"Kalau dilihat, banyak lagi kes-kes lain seperti khalwat dan juga mat-mat rempit yang sepatutnya dikenakan hukuman berat," tegasnya.
Subscribe RSS Feed Share on Facebook Add to Technorati

MaklumanArtikelInfo

Hantar sms percuma keseluruh negara dengan Cloudera,tak percaya cuba try kat sini.
[Baca lagi]
Ucapan Tok Guru - Himpunan Perpaduan Ummah PAS FOR ALL.[Part 1] | [Part 2] | [Part 3] | [Part 4]

SubscribeBerita Terbaru

 Connect with google


Loading...