Home Video LiveTV PR Direktori Tutorial Feed RSS Hubungi Kami

Oct 30, 2009

DUN Kota Seputih: Permohonan Speaker dibenarkan

Subscribe RSS Feed Share on Facebook Add to Technorati
Mahkamah Tinggi di sini hari ini membenarkan permohonan Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Kedah, Datuk Dr. Isa Ismail untuk mendapatkan semakan kehakiman berhubung keputusan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk tidak mengosongkan kerusi DUN Kota Seputeh. - U.Meloya

Mahkamah benarkan Speaker Kedah semak keputusan SPR

Mahkamah Tinggi di sini, hari ini memberi kebenaran kepada Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Kedah, Datuk Dr Abdul Isa Ismail untuk memfailkan semakan kehakiman terhadap keputusan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mengekalkan Datuk Abu Hassan Sarif sebagai ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kota Siputeh.

Hakim Datuk Alizatul Khair Osman Khairuddin, memutuskan permohonan semakan kehakiman itu tidak bercanggah dan terdapat isu serius yang perlu dibicarakan.

Beliau juga memerintahkan Dr Abdul Isa, yang hadir di mahkamah dan diwakili peguam Sulaiman Abdullah, memfailkan permohonan itu dalam tempoh tiga hari bagi membolehkan kes didengar sebelum 17 November.

Terdahulu, Sulaiman meminta mahkamah mendengar permohonan itu sebelum sidang DUN akan datang, dijadualkan selama tiga hari bermula 17 November.

Sulaiman, dalam hujahnya hari ini, berkata Abu Hassan telah gagal menghadiri dua persidangan DUN Kedah secara berturut-turut pada 19 April dan 9 Ogos tahun ini.

"Perkara 51, Perlembagaan Negeri Kedah menetapkan jika mana-mana ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) tidak menghadiri persidangan dewan tanpa kebenaran Speaker bagi dua mesyuarat berturut-turut, kerusinya akan menjadi kosong.

"Prima facie, mengikut Perkara 51 dalam kes ini adalah memuaskan," katanya.

Dr Abdul Isa memfailkan saman di pejabat pendaftar Mahkamah Tinggi (Bahagian Rayuan dan Kuasa-kuasa Khas) pada 1 Oktober, menamakan Abu Hassan dari Barisan Nasional dan SPR sebagai responden.

Beliau memohon diisytiharkan Abu Hassan bukan lagi ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) bagi kerusi Kota Siputeh ekoran kegagalannya menghadiri dua persidangan DUN secara berturut-turut dan injunksi menghalang beliau daripada menjalankan tugasnya sebagai wakil rakyat.

Beliau juga memohon mahkamah mengisytiharkan kerusi itu kosong dan memerintahkan SPR mengadakan pilihan raya kecil di samping memohon ganti rugi, kos dan faedah lain.

Pada 1 September lalu, SPR memutuskan tidak berlaku kekosongan di kerusi Kota Siputeh dan Abu Hassan masih wakil rakyatnya.

Kes itu akan disebut semula pada 6 November depan.

Peguam Kanan Persekutuan Suzana Atan mewakili SPR manakala Dr Abu Hassan tidak diwakili. - Bernama
Subscribe RSS Feed Share on Facebook Add to Technorati

MaklumanArtikelInfo

Hantar sms percuma keseluruh negara dengan Cloudera,tak percaya cuba try kat sini.
[Baca lagi]
Ucapan Tok Guru - Himpunan Perpaduan Ummah PAS FOR ALL.[Part 1] | [Part 2] | [Part 3] | [Part 4]

SubscribeBerita Terbaru

 Connect with google


Loading...